De grootvader van Roel Lendi begon in het Limburgse Hoensbroek ruim 80 jaar geleden een zaak in maatkostuums. Roels vader voegde daar herenconfectie aan toe en zijn moeder startte met een compagnon een damesmodezaak. Toen Roel en zijn vrouw het familiebedrijf overnamen, maakten ze er één winkel van met casual mode, maatpakken en trouwkleding onder de naam Lendi |men | women | fashion. “We hebben een trouwe, vaste klantenkring”, vertelt hij. “Veel dames shoppen eerst voor zichzelf en komen later terug met hun man.”
Sinds acht jaar heeft Lendi een webshop. Roel bracht deze onlangs onder bij Softwear. De belangrijkste reden was dat hij data uit het kassasysteem online wil hebben, zodat de voorraden in de winkel en de webshop synchroon lopen. “In het verleden hadden steeds we te maken met verschillende datasystemen, waardoor het niet lukte data samen te brengen. Softwear heeft een koppeling gemaakt tussen mijn kassasysteem en de webshop. Het inrichten van de webshop gaat daardoor veel makkelijker en de voorraden kloppen altijd. Had ik dit maar jaren eerder gedaan.”
Roel ziet de webshop als extra etalageruimte. Veel klanten oriënteren zich online en komen dan naar de winkel om te shoppen: “Ook oudere consumenten pakken hun tablet erbij om te kijken wat er nieuw binnen is. We moeten dus online vindbaar en zichtbaar zijn, ook al zijn we te klein om echt goede handel uit de webshop te halen. Om ons bereik te vergroten werken we met Tobedressed.nl, een platform met veel meer marketingkracht.” Softwear heeft een koppeling gerealiseerd tussen de Lendi-webshop en To be dressed, zodat plaatjes, maatbalken en artikelomschrijvingen grotendeels automatisch worden doorgezet. Roel: “Zo’n 90 procent gaat zonder dat ik er omkijken naar heb. Dat scheelt me veel tijd, terwijl ik wel extra ordervolume creëer.”