Retail

Hoe meer automatiseren, hoe beter

Alle cases
Voor veel winkels is de webshop hoofdzaak in plaats van bijzaak. ‘Een goede reden om je online winkel professioneel aan te pakken’, meent Erwin Thijssen, mede-eigenaar van lingeriewinkel Lengerique in Santpoort-Noord.

Softwear en PAY.

PAY. biedt betaaloplossingen voor e-commerce, fysieke retail, pinautomaten, betaallinks en QR-codes. Het grote voordeel hiervan is dat al je betaalverkeer via één partij loopt, zowel pin als online. Zo gaat controleren een stuk sneller.

PAY. en Ecwid bij een partial refund

Je kan als winkelier met een partial refund (gedeeltelijke retour van een verkoop) te maken krijgen. Sommige betaaloplossingen zetten van een retourorder automatisch alle artikelen terug in de voorraad, óók de artikelen die niet zijn geretourneerd. Daardoor kan het gebeuren dat klanten online artikelen kopen die je niet meer hebt.

Upgrade Miinto-tool i.c.m. Ecwid webshop

Hoe vaker klanten jouw kleding online tegenkomen, hoe groter de kans dat ze die kopen. Daarom staan je artikelen waarschijnlijk niet alleen in je eigen webshop, maar ook op diverse platforms. Hoe fijn zou het zijn als je beelden van je collectie maar één keer hoeft te uploaden om ze online zichtbaar te maken. Dat kan!

Verkoopkansen via outletplatform To Be Dressed

Op to-be-dressed.nl kan kleding, schoenen en accessoires gekocht worden van kwaliteitsmerken met een flinke korting. Dit online outlet-platform biedt winkeliers een extra kans om hun collecties aan te bieden.
Hoewel ze lange tijd twijfelden of ze wel een webshop wilden, hakten Debby en Erwin Thijssen een paar jaar geleden de knoop door. Erwin: “We zagen in dat je als retailer niet meer zonder kan. Het is een belangrijke manier om klanten aan je te binden.”

Voorraad altijd actueel

In eerste instantie besloten ze zelf een webshop te bouwen. “Maar dat is een vak apart als je het goed wilt doen”, ontdekte Erwin. Toen Softwear Ecwid introduceerde als platform voor online winkels, koos Lengerique daarvoor. Als belangrijkste voordeel noemt hij dat alle artikelen die in de kassa worden aangemaakt automatisch in Ecwid komen: “En van een van mijn grote leveranciers staan ook de plaatjes en artikelomschrijvingen er direct bij.”

Van elke nieuwe collectie gaat de belangrijkste informatie automatisch door naar Ecwid. Er zijn dan nog wel wat handmatige aanpassingen nodig, maar de basis staat. Dat scheelt veel invoerwerk en houdt het proces overzichtelijk. Erwin: “Hierdoor zijn we in staat een webshop te runnen naast onze fysieke winkel, anders zou het te veel tijd kosten. Ook de voorraad blijft steeds actueel. Elk artikel dat we in de winkel of webshop verkopen gaat direct uit de voorraad, zodat alles altijd klopt.”

Verkoopproces gaat continu door

Anders dan veel andere modebedrijven koopt Lengerique geregeld in bij kleine leveranciers. Ook nabestellingen komen veel voor. Erwin: “Wij stellen de klant centraal; als een artikel te bestellen is, dan doen we dat. Dat betekent dat we vaak ad hoc nieuwe artikelen toevoegen. Daar worden onze eigen processen onrustiger van, daarom is het belangrijk dat we zo veel mogelijk automatiseren.” Erwin is enthousiast gebruiker van Latest Collection: “Het ontzorgt ons. Voor alle merken die in de database zitten hoef ik geen artikelcodes of prijzen in te voeren. Daardoor kan het verkoopproces in de winkel continu doorgaan.”

Realtime voorraad leverancier checken

Lengerique heeft een directe koppeling met de voorraad van een grote leverancier die veel bekende merken voert. Erwin: “Wij kunnen hun actieve voorraad raadplegen. Zodra we een artikel in de winkel scannen, zien we op het kassascherm of er nog andere maten en kleuren verkrijgbaar zijn. De klant weet dan meteen of een nabestelling lukt. Het liefst zouden we de nabestelling direct vanuit de kassa plaatsen. Dat kan nog niet, maar ik hoop dat het de volgende stap wordt.”

Tips
- Laat je webshop bouwen door professionals
- Zorg dat je fysieke en online voorraad continu kloppen
- Houd overzicht op je verkoopproces door zo veel mogelijk te automatiseren

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven? Softwear stuurt regelmatig een korte nieuwsbrief met informatie over producten, diensten en aanbiedingen. Geeft u zich met onderstaand formulier op.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram